Nøkler og porttelefon

Beboerlister og Callinganlegg/ porttelefon

Beboerlister oppdateres i begynnelsen av hver måned. Endringer meldes til styret via skjemaet på: Oppdatere kontaktinfo

Systemnøkler (brikker)

Ved behov for brikker til sameiet ber vi om at dere fyller ut skjemaet ovenfor.

Nytt system våren 2019 - Aptus

Hvorfor bruke elektroniske nøkler?

  1. TRYGGHET – Kontroll på hvem som får adgang gjennom døren og når, samt for å slippe at nøkler kommer på avveie.
  2. ENKELHET – Praktisk byggforvaltning. Kostnadseffektivt og enkelt å sperre nøkler samt å aktivere nye.
  3. TILGJENGELIGHET – Enkelt å bruke for alle.

Porttelefon

En porttelefon slipper ikke inn besøkende før du har godkjent påringningen. Dessuten hjelper porttelefonen dine besøkende med å finne deg via det digitale portregisteret. Oppringning fra porten til leiligheten skjer via det analoge telenettet, IP-telefoni eller svartelefon i leiligheten.

Leilighetsinnehaveren har mulighet til å åpne døren fra leiligheten.

For å unngå uønskede oppkall, kan en på ett forhåndsdefinert tidspunkt kreve inntasting av telefonnummer for å nå ønsket beboer.

Spørsmål og svar

Hvor mange brikker får jeg?

Sameiet dekker 3 brikker til hver seksjon.

Hvordan bestiller jeg flere brikker?

Dersom du ønsker å kjøpe flere brikker ber vi om at du fyller ut dette skjemaet: Oppdatere kontaktinfo.

Hvor mange telefonnumre kan jeg registrere på én leilighet?

Hver leilighet kan ha inntil 10 navn og nummer knyttet til porttelefonen.

Kan jeg oppdatere telefonnummer selv?

Ja, det skal være mulig for beboere å oppdatere telefonnummer selv. Navneendringer må gjøres av styret.

Hvordan åpner jeg døra når noen ringer på?

Når noen ringer på svarer du på anropet. For å åpne døren trykker du på 5 eller * tasten på telefonen din. Døren låses automatisk opp.

Må jeg ha smarttelefon?

Nei, porten kan åpnes av alle mobiltelefoner. Døren åpnes ved at du trykker på tast 5 eller *.

Hvordan får jeg sett video fra porten?

For å benytte deg av video for å se hvem som ringer på må du ha en smarttelefon.

Hvor lenge vil den gamle nøkkelen min fungere?

Vi har avtalt med Vrio at de bytter sylinderene 1. juli 2019. Det vil si at de gamle nøklene ikke lenger vil fungere etter 1. juli 2020.

Hvordan bruker jeg brikken min?

Brikken skal fungere ved at du bare legger den på nøkkelleseren.

Når får vi appen på telefonen så vi kan se video av den som ringer på?

Enn så lenge er det så mange feilmeldinger på appen at vi ikke har rullet den ut. Styret må også opprette brukere for alle før det fungerer.

Kan jeg ta ned svaraparatet i leiligheten min?

Ja, svaraparatene i leilighetene vil ikke lenger benyttes og kan tas ned.

Dette gjøres ved å løsne telefonen fra veggen og ta ut kablene bak. Legg kablene “bak veggen” (ikke kapp dem av) og lukk hullet med et lokk, eller ved å sparkle/male.

Vil det kun være mulig å åpne døra fra mobil nå? Kommer vi ikke lenger til å ha svaraparater i leilighetene?

I utgangspunktet vil vi kun benytte mobiltelefoner/fasttelefoner. Dette er både for å øke brukervennligheten ved at man kan åpne døra enten om man er i stua, på soverommet eller i butikken, men også for å senke kostnadene (noen hundretusen).

Vi ser på mulighetene for svaraparatet Svara 23 for de som skulle ønske dette, men seksjonseiere vil måtte påregne å betale for installasjon og utstyr selv. Et annet alternativ som benyttes i andre borettslag og sameier er å kjøpe feks en Doro-telefon som man har stående fast i leiligheten.

Når vil ringeklokken min fra gangen og inn i leiligheten min fungere igjen?

Vrio kuttet noen kabler til de gamle ringeklokkene mens de arbeidet og benyttet kablene andre steder. Derfor sluttet ringeklokkene å fungere.

Vi har gitt streng beskjed til Vrio om at disse skal driftsettes igjen og vi vil i utgangspunktet ikke si oss ferdige med prosjektet før disse fungerer.

Hva skjer hvis strømmen går eller anlegget slutter å fungere?

Dette er et hyppig spørsmål, og det er fullt forståelig. Vi har en batteribackup slik at callinganlegget og brikkeleserne vil fungere en stund ved strømbrudd.

I tillegg har brannvesenet, alle i styret og Vrio (låsesmeden) den fysiske nøkkelen slik at vi kan åpne opp dører i nødstilfeller.

Er anlegget helt ferdig nå?

Nei, det gjenstår fortsatt noen mindre oppgaver som å få ringeklokkene inn til leilighetene i drift, Dette er i midlertid små oppgaver og hovedfunksjonene skal nå være på plass.

De viktigste punktene som må fikses er:

  • Ringeklokkene inn i leilighetene fungerer ikke
  • Appen for å se hvem som ringer på er ikke tilgjengeliggjort (med vilje, styret anser den ikke som klar til å distribueres pga mange feil og dårlig brukervennlighet)
  • Diverse dokumentasjon og kvalitet på arbeidet

Bruk mobilen

Ikke i drift

APTUS HOME– Vil du se hvem som ringer på ved porten?

I så fall kan du montere et kamera ved porttelefonen, som i sin tur kobles til appen Aptus Home.