Beboerlister oppdateres i begynnelsen av hver måned. Endringer meldes til styret via skjemaet på: Oppdatere kontaktinfo
Ved behov for brikker til sameiet ber vi om at dere fyller ut skjemaet ovenfor.
En porttelefon slipper ikke inn besøkende før du har godkjent påringningen. Dessuten hjelper porttelefonen dine besøkende med å finne deg via det digitale portregisteret. Oppringning fra porten til leiligheten skjer via det analoge telenettet, IP-telefoni eller svartelefon i leiligheten.
Leilighetsinnehaveren har mulighet til å åpne døren fra leiligheten.
For å unngå uønskede oppkall, kan en på ett forhåndsdefinert tidspunkt kreve inntasting av telefonnummer for å nå ønsket beboer.
Sameiet dekker 3 brikker til hver seksjon.
Dersom du ønsker å kjøpe flere brikker ber vi om at du fyller ut dette skjemaet: Oppdatere kontaktinfo.
Hver leilighet kan ha inntil 10 navn og nummer knyttet til porttelefonen.
Ja, det skal være mulig for beboere å oppdatere telefonnummer selv. Navneendringer må gjøres av styret.
Når noen ringer på svarer du på anropet. For å åpne døren trykker du på 5 eller * tasten på telefonen din. Døren låses automatisk opp.
Nei, porten kan åpnes av alle mobiltelefoner. Døren åpnes ved at du trykker på tast 5 eller *.
For å benytte deg av video for å se hvem som ringer på må du ha en smarttelefon.
Vi har avtalt med Vrio at de bytter sylinderene 1. juli 2019. Det vil si at de gamle nøklene ikke lenger vil fungere etter 1. juli 2020.
Brikken skal fungere ved at du bare legger den på nøkkelleseren.
Enn så lenge er det så mange feilmeldinger på appen at vi ikke har rullet den ut. Styret må også opprette brukere for alle før det fungerer.
Ja, svaraparatene i leilighetene vil ikke lenger benyttes og kan tas ned.
Dette gjøres ved å løsne telefonen fra veggen og ta ut kablene bak. Legg kablene “bak veggen” (ikke kapp dem av) og lukk hullet med et lokk, eller ved å sparkle/male.
I utgangspunktet vil vi kun benytte mobiltelefoner/fasttelefoner. Dette er både for å øke brukervennligheten ved at man kan åpne døra enten om man er i stua, på soverommet eller i butikken, men også for å senke kostnadene (noen hundretusen).
Vi ser på mulighetene for svaraparatet Svara 23 for de som skulle ønske dette, men seksjonseiere vil måtte påregne å betale for installasjon og utstyr selv. Et annet alternativ som benyttes i andre borettslag og sameier er å kjøpe feks en Doro-telefon som man har stående fast i leiligheten.
Vrio kuttet noen kabler til de gamle ringeklokkene mens de arbeidet og benyttet kablene andre steder. Derfor sluttet ringeklokkene å fungere.
Vi har gitt streng beskjed til Vrio om at disse skal driftsettes igjen og vi vil i utgangspunktet ikke si oss ferdige med prosjektet før disse fungerer.
Dette er et hyppig spørsmål, og det er fullt forståelig. Vi har en batteribackup slik at callinganlegget og brikkeleserne vil fungere en stund ved strømbrudd.
I tillegg har brannvesenet, alle i styret og Vrio (låsesmeden) den fysiske nøkkelen slik at vi kan åpne opp dører i nødstilfeller.
Nei, det gjenstår fortsatt noen mindre oppgaver som å få ringeklokkene inn til leilighetene i drift, Dette er i midlertid små oppgaver og hovedfunksjonene skal nå være på plass.
De viktigste punktene som må fikses er:
Ikke i drift
APTUS HOME– Vil du se hvem som ringer på ved porten?
I så fall kan du montere et kamera ved porttelefonen, som i sin tur kobles til appen Aptus Home.